Modigt ledarskap

Hur bli bekväm i de obekväma samtalen?

Jan 27, 2022

Jag har brottats en del med begreppet SVÅRA samtal. Det leder liksom tankarna och hjärnans nervbanor in på något negativt. Så, därför pratar jag om MODIGA samtal. 

Mod kräver sårbarhet – som handlar om risk, ovisshet och känslomässig exponering – vilket kanske inte alltid är så lätt. Men vi kan träna på att bli mera bekväma i det obekväma – och därmed bli tryggare i de ”tuffa” samtalen.

Jag vill ge dig några verktyg för att bli mera bekväm i de obekväma samtalen. På webinaret Modiga Samtal som jag höll igår, bidrog också deltagarna med sina egna tips – som också finns med här. 

 

1. FÖRBERED DINA SAMTAL

Vill du få till ett bra samtal? Ja, då behöver du lägga lite tid på att förbereda dig. Här kommer två frågor att utgå ifrån när du lägger grunden för ett modigt samtal: 

  • Vad är syftet med samtalet? Alltså, varför behöver du ta detta samtal? Det handlar om den ”officiella” anledningen och kan ibland utgå ifrån organisationens eller gruppens behov. 
  • Vad är din intention för samtalet? Är du medveten om din egen personliga avsikt? Vilket förhållningssätt vill du ha? Genom att bli medveten om hur du vill vara i samtalet, kan du lättare hålla din intention.

 

2. LYSSNA EMPATISKT

Hur lyssnar du? Testa att lyssna med samma passion som du själv vill bli lyssnad till. Var närvarande (och härvarande!), visa empati och välvilja.

Och träna på att lyssna aktivt på flera nivåer:

  • Det som sägs, alltså själva orden
  • Sinnesstämning och känslor
  • Kroppsspråket
  • Förhållningssätt och attityder
  • Bakomliggande avsikt

Har det hänt att du kommit på dig själv med att lyssna mer för att kunna svara än för att förstå? Eller att du fokuserar mer på hur du uppfattas än vad som faktiskt sägs i rummet? Eller…att du blir så otålig att du avbryter den som talar?

Du är inte ensam! Deltagarna på webinaret fick göra en självskattning av sitt lyssnande och såhär blev resultatet. 

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

Du kan också behöva hålla koll på dina egna empatimissar. Alltså, respons eller beteenden hos dig som gör att den andre inte känner sig lyssnad till. Några vanliga är ”Hjälparen” som vill ge goda råd och fixa problemet; ”Dirigenten” som försöker styra in samtalet på något annat; och ”Storytellern” som skannar av sin hjärna efter liknande situationer hen har varit med om och berättar om dem – istället för att lyssna. 

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

3. VÅGA STANNA I DET OBEKVÄMA

Var nyfiken på de känslor som dyker upp hos dig själv i det modiga samtalet och observera vilka tankar och reaktioner de leder till. Vi vill ju gärna tro att vi är tänkande varelser (som kanske någon gång då och då känner en känsla…) men i själva verket är vi känslovarelser (som i bästa fall ibland kan tänka en klok tanke ;-)). Var medveten om ditt tillstånd, håll din intention och träna på att stanna i de jobbiga känslorna. 

Du kan också behöva hålla koll på vilka ogynnsamma beteenden du faller in i när det blir obekvämt. Hur lindrar du trycket i sårbarheten? Det kan vara sånt som att:

  • skoja och skratta bort saker
  • eskalera samtalet till högtravande teoretiska resonemang
  • behaga och vara till lags
  • bevisa och prestera…

Så, träna på att bli mera bekväm i det obekväma. Och kom ihåg att andas!

 

4. NYFIKENHETSNYCKLAR

Hur visar du ditt genuina intresse och nyfikenhet på det en annan person har att säga? Med kraftfulla frågor kan du öppna upp för nya perspektiv och förståelse. Vi kallar den typen av respons för nyfikenhetsnycklar, eftersom de hjälper oss att våga stanna i nyfikenheten. 

Testa några av de här nyfikenhetsnycklarna:

  • Jag är nyfiken på…
  • Berätta mer! 
  • Jag undrar…
  • Hjälp mig förstå…
  • Visa mig hur…
  • Vad är det för problem vi försöker lösa?

Och här kommer några till från deltagarna på webinaret om Modiga Samtal:

  • Hur tänker du kring...
  • På vilket sätt...?
  • Berätta hur du kom fram till det?
  • Ge mig ett exempel på hur du menar.
  • Hur upplevde du situationen?
  • Jag vill verkligen förstå…

Att vara nyfiken inbegriper sårbarhet, ovisshet och mod. Ibland är vi rädda för de ”svåra” samtalen för att vi inte kan styra vägen eller kontrollera utgången. Fundera på vad du behöver släppa taget om och kliv in i nyfikenheten istället!

 

5. TYDLIGHET ÄR TREVLIGT

Clear is kind, säger modforskaren Dr Brené Brown! I en del organisationer och företag är vi så ”trevliga” mot varandra att vi inte sätter ord på det som behöver sägas. Det kan vara problematiska beteenden på arbetsplatsen eller något ”som alla ser men ingen vågar säga” (stinky fish!). 

För många ledare är det en utmaning att ge feedback, särskilt tuff återkoppling kring sådant som behöver utvecklas eller förändras. Om du framför det du vill säga med empati, tydlighet och fokus framåt – och sen är beredd att verkligen lyssna – är det större chans att din feedback landar hos mottagaren än om du lindar in budskapet. 

Här kommer några tips att ha med sig i feedbacksamtal: 

  • Se feedback som en gåva för att hjälpa mottagaren att utvecklas.
  • Försök se mottagarens perspektiv, visa omtanke och välvilja. 
  • Sträva efter dialog och lyssna med empati.
  • Utgå ifrån dig själv och använd jag-budskap istället för att gömma dig bakom andra (t ex ”alla här upplever…”)
  • Fokusera på beteenden, som ju går att ändra och utveckla – till skillnad från personlighet (som dock ofta uttrycker sig i beteenden…)
  • Välj rätt tillfälle och plats för feedbacksamtalet. Ge mottagaren möjligheten att påverka detta. 
  • Ge feedback i nära anslutning till den specifika ”händelse” som föranleder samtalet. 
  • Var tydlig kring fokus framåt.

Kom också ihåg att ge positiv återkoppling varje dag! Visa uppskattning för det som görs bra så ofta du kan. Då bygger du också en positiv grund för att kunna ta de tuffa feedbacksamtalen när det krävs. 

 

VILL DU BLI MODIGARE I DITT LEDARSKAP?

Välkommen på ledarutvecklingsprogrammet Mod att leda – Dare to Lead™ i Stockholm i april. Programmet, som bygger på Dr Brené Browns forskning om modigt ledarskap, ger dig många konkreta verktyg som du kan omsätta direkt i ditt ledarskap. Du kommer också få hårdträning i modkompetenserna. Läs mer och anmäl dig här!

Modigt ledarskap i din inbox!

Få tips, stöd och inspiration att våga kliva fram som den ledare du är!

Mod att leda från hjärtat helt enkelt!